https://www.idblanter.com/search/label/Template
https://www.idblanter.com
BLANTERORBITv101

' বেদ ' বলতে কি চারটি গ্রন্থ নাকি জ্ঞান মাত্রই বেদ ?

Thursday, February 17, 2022




সম্প্রতি বিভিন্ন সময়ে বিভিন্ন জায়গায় নবীন বেদান্তীগণ জ্ঞান মাত্রেই বেদ এহেন বক্তব্য প্রচার করছেন । তাদের প্রচারের কারণ সুস্পষ্ট যাতে তথাকথিত রচনাবলী কিংবা কথামৃতকেও বেদের আসনে বসানো যায় । যদিও এই যুক্তি যদি মেনে নিতে হয় তবে যে কোন গান মানেই গীতা হবে কিন্তু শাস্ত্রে বাসুদেব কথিত শ্রীমদভগবদগীতাই 'গীতা ' নামে প্রসিদ্ধ । আশ্চর্যজনকভাবে উক্ত তথাকথিত বিদ্বানগণের (?) বক্তব্যের বিরুদ্ধে শাস্ত্রের একচেটিয়া সম্পত্তি দাবীকারীরা নীরব । কেননা উক্ত সর্বমত সমন্বয় নামক সোনার পাথরবাটির কারণে সাধারণকে রুমালের বিড়াল ব্যাখ্যা দিয়ে নিজেদের অর্থনৈতিক সুবিধা সরবরাহ বাধাগ্রস্ত করতে তারা কেউই চান না ।

যাই হোক । আজকে আমরা বেদাদি শাস্ত্র থেকেই প্রমাণ উপস্থাপন করছি যে বেদ বলতে অবশ্যই ঋগ্বেদ - সামবেদ - যজুর্বেদ ও অথর্ববেদই গ্রহণ কর‍তে হবে এবং এখানে অন্য কোন মানববিশেষের তথাকথিত অমৃত কিংবা চিঠিপত্র কোনমতেই ধর্তব্য না । দুর্জনসন্তোষ ন্যায় অনুযায়ী আমরা এখানে অপ্রধান উপনিষদ, ভাষ্য ও পুরাণের উদ্ধৃতিও প্রদান করেছি । 

১। তস্মাদ্যজ্ঞাৎসর্বহুত ঋচ: সামানি জজ্ঞিরে । ছন্দাংসি জজ্ঞিরে তস্মাদ্যজুস্তস্মাদজায়ত ॥
ঋগ্বেদ ১০।৯০।৩, যজুর্বেদ ৩১।৭
২৷ যস্মিন্নৃচঃ সাম যজূংষি যস্মিন্প্রতিষ্ঠিতা রথনাভবিবারাঃ। যস্মিংশ্চিত্তং সর্বমোতম্প্রজানান্তন্মে মনঃ শিবসঙ্কল্পমস্তু॥
যজুর্বেদ ৩৪।৫
৩। তস্মাদ্যজ্ঞাৎসর্বহুত ঋচঃ সামানি জজ্ঞিরে। ছন্দো হ জজ্ঞিরে তস্মাদ্যজুস্তস্মাদজায়ত ॥
অথর্ববেদ ১৯।৬।১৩
৪। যস্মাদৃচো অপাতক্ষন্যজুর্যস্মাদপাকষন্। সামানি যস্য লোমান্যথর্বাঙ্গিরসো মুখং স্কম্ভং তং ব্রূহি কতমঃ স্বিদেব সঃ ॥
অথর্ববেদ ১০।৭।২০
৫। চত্বারি শৃঙ্গা ত্রয়ো অস্য পাদা দ্বে শীর্ষে সপ্ত হস্তাসো অস্য ।
ত্রিধা বদ্ধো বৃষভো রোরবীতি মহো দেবো মর্ত্যাং আ বিবেশ ॥
ঋগ্বেদ ৪।৫৮।৩, যজুর্বেদ ১৭।৯১, কাঠক সংহিতা ৪০।৭
মহর্ষি দয়ানন্দ সরস্বতীঃ (চত্বারি) (শৃঙ্গা) শৃঙ্গাণীব চত্বারো বেদা নামাখ্যাতোপসর্গনিপাতা বা । 
সায়ণভাষ্যঃ অস্য যজ্ঞাত্মকস্যাগ্নেঃ “চত্বারি “শৃঙ্গা চত্বারো বেদাঃ শৃঙ্গস্থানীয়াঃ ।
মহীধরভাষ্যঃ যদ্বা চত্বারো বেদাঃ শৃঙ্গাণি ।
৬। বিদ্যাশ্চ বা অবিদ্যাশ্চ যচ্চান্যদুপদেশ্যম্ ।
শরীরং ব্রহ্ম প্রাবিশদৃচঃ সামাথো যজুঃ ॥
অথর্ববেদ ১১।৮।২৩
৭। তমৃচশ্চসামানি চ যজূংষি চ ব্রহ্ম চানুব্যচলন্ ॥ অথর্ববেদ ১৫।৬।৮ 
৮। ঋচাং চ বৈ সসাম্নাং চ যজুষাং চ ব্রহ্মণশ্চ প্রিয়ং ধাম ভবতি য এবং বেদ ॥ 
অথর্ববেদ ১৫।৬।৯
৯। ব্রহ্ম প্রজাপতির্ধাতা লোকা বেদাঃ সপ্তঋষয়োঽগ্নয়ঃ।
অথর্ববেদ ১৯।৯।১২ । এখানে বেদাঃ - শব্দটি বহুবচন । এর অর্থ সকলভাষ্যকার চতুর্বেদই করেছেন । উদাহরণ অথর্ববেদ ৪।৩৫।৬, ঋগ্বেদ ১০।৯০।৯ । 
১০। ঋচঃ সামানি চ্ছন্দাংসি পুরাণং যজুষা সহ। উচ্ছিষ্টাজ্জজ্ঞিরে সর্বে দিবি দেবা দিবিশ্রিতঃ ॥
অথর্ববেদ ১১।৭।২৪

১১। ঋচাং... গায়ত্রং ছন্দঃ । যজুষাং.... ত্রৈষ্টুভং ছন্দঃ। সাম্নাং... জাগতং ছন্দঃ। অথর্বণাং.. সর্বাণি ছন্দাংসি । গোপথ ব্রাহ্মণ পূর্বভাগ ১।২৯
১২। পাহি নো অগ্ন একয়া পাহ্যুত দ্বিতীয়যা ।
পাহি গীর্ভিস্তিসৃভিরূর্জাং পতে পাহি চতসৃভির্বসো ॥
ঋগ্বেদ ৮।৬০।৯
১৩। স ইমানি ত্রীণি জ্যোতীংষ্যভিততাপ। তেভ্যস্তপ্তেভ্যস্ত্রয়ো বেদা অজায়ন্তাগ্নের্ঋগ্বেদো
বায়োর্যজুর্বেদঃ সূর্যাৎসামবেদঃ । 
শতপথ ব্রাহ্মণ ১১।৫।৮।৩ 
১৪। চত্বারি শৃঙ্গেতি বেদা বা এত উক্তাঃ।  
নিরুক্ত ১৩।৭
১৫। চত্বারো বেদাঃ সাঙ্গাঃ সরহস্যাঃ । 
মহাভাষ্য, পস্পাহ্নিক
১৬। চত্বারি শৃঙ্গেতি বেদা বা এত উক্তাস্
গোপথ ব্রাহ্মণ পূর্বভাগ ২।১৬ 
১৭।ঋগ্বেদং ভগবোঽধ্যেমি যজুর্বেদং সামবেদমাথর্বণং চতুর্থমিতিহাসপুরাণং পঞ্চমং বেদানাং বেদং পিত্র্যং রাশিং দৈবং নিধিং বাকোবাক্যমেকায়নং দেববিদ্যাং ব্রহ্মবিদ্যাং ভূতবিদ্যাং ক্ষত্রবিদ্যাং নক্ষত্রবিদ্যাং সর্পদেবজনবিদ্যামেতদ্ভগবোঽধ্যেমি ॥
নাম বা ঋগ্বেদো যজুর্বেদঃ সামবেদ আথর্বণশ্চতুর্থ ইতিহাসপুরাণঃ পঞ্চমো বেদানাং বেদঃ পিত্র্যো রাশির্দৈবো নিধির্বাকোবাক্যমেকায়নং দেববিদ্যা ব্রহ্মবিদ্যা ভূতবিদ্যা ক্ষত্রবিদ্যা নক্ষত্রবিদ্যা সর্পদেবজনবিদ্যা নামৈবৈতন্নামোপাস্স্বেতি ॥
ছান্দোগ্য উপনিষদ ৭।১।২,৪
১৮। বিজ্ঞানং বাব ধ্যানাদ্ভূয়ঃ বিজ্ঞানেন বা ঋগ্বেদং বিজানাতি যজুর্বেদং সামবেদমাথর্বণং চতুর্থম্॥
ছান্দোগ্য উপনিষদ ৭।৭।১
১৯। স ঐক্ষত যদি বা ইমমভিমংস্যে কনীয়োঽন্নং করিষ্য ইতি ।
স তয়া বাচা তেনাত্মনেদং সর্বমসৃজত যদিদং কিঞ্চ ঋচো যজূংষি সামানি ছন্দাংসি যজ্ঞান্ প্রজাং পশূন্ ॥
বৃহদারণ্যক ১।২।৫
২০। তত্রাপরা ঋগ্বেদো যজুর্বেদঃ সামবেদোঽথর্ববেদঃ
শিক্ষা কল্পো ব্যাকরণং নিরুক্তং ছন্দো জ্যোতিষমিতি ।
অথ পরা যয়া তদক্ষরমধিগম্যতে ॥
মুণ্ডকোপনিষদ ১।১।৫

২১। স যথার্দ্রৈধাগ্নেরভ্যাহিতাৎপৃথগ্ধূমা বিনিশ্চরন্ত্যেব বা অরেঽস্য মহতো ভূতস্য নিঃশ্বসিতমেতদ্যদৃগ্বেদো যজুর্বেদঃ সামবেদোঽথর্বাঙ্গিরস ইতিহাসঃ পুরাণং বিদ্যা উপনিষদঃ শ্লোকাঃ সূত্রাণ্যনুব্যাখ্যানানি ব্যাখ্যাননি ।
অস্যৈবৈতানি নিশ্বসিতানি ॥
বৃহদারণ্যক ২।৪।১০ 
২২। ঋগ্যজুঃসামাথর্বাণশ্চত্বারো বেদাঃ সাঙ্গাঃ সশাখাশ্চত্বারঃ পাদা ভবন্তি ॥
নৃসিংহপূর্বতাপিন্যুপনিষৎ ১।৪
২৩। ত্বমেব প্রত্যক্ষমৃগসি। ত্বমেব প্রত্যক্ষং যজুরঽসি। 
ত্বমেব প্রত্যক্ষং সামাসি। ত্বমেব প্রত্যক্ষঽমথর্বাসি। 
অথর্বশীর্ষ উপনিষদ 
২৪। অগ্নিবায়ুরবিভ্যস্তু ত্রয়ং ব্রহ্ম সনাতনম্ ।
দুদোহ যজ্ঞসিদ্ধ্যর্থং ঋগ্যজুঃসামলক্ষণম্॥
মনুস্মৃতি ১।২৩
২৫। ত্রয়ীং বিদ্যামবেক্ষেত বেদেপূত্তমতাং গতঃ।
ঋক্সামবর্ণাক্ষরতো যজুষোঽথর্বণস্তথা॥
মহাভারত শান্তিপর্ব ২৩৫।১
২৬। সায়ণাচার্য ঐতরেয় আরণ্যকের ভাষ্যভূমিকায় লিখেছেন, "ইষ্ট প্রাপ্ত্যনিষ্টপরিহারয়োরলৌকিকমুপায়ং যো গ্রন্থো বেদয়তি স বেদঃ" অর্থাৎ ইষ্ট প্রাপ্তি ও অনিষ্ট পরিহারের অলৌকিক উপায় যে গ্রন্থ হতে জানা যায়, সেটি হলো বেদ৷
২৭। ঋগ্বেদাদিবিভাগেন বেদাশ্চত্বার ঈরিতাঃ।
মুক্তিকোপনিষদ ১১
২৮। জগ্রাহ পাঠ্যমৃগ্বেদাৎ সামভ্যো গীতমেব চ।
যজুর্বেদাদভিনয়ান্ রসানাথর্বণাদপি॥ 
ভরত নাট্যশাস্ত্র ১।১৭
২৯। ঋচো যজূংষি সামানি ছন্দাংস্যাথর্বণানি চ ।
চত্বারস্ত্বখিলা বেদাঃ সরহস্যাঃ সবিস্তরাঃ ॥
হরিবংশ বিষ্ণুপর্ব ১০৯।৭
৩০। নানুগ্বেদবিনীতস্য নায়জুর্বেদধারিণঃ। নাসামবেদবিদুষঃ শক্যমেবং বিভাষিতুম্॥
বাল্মীকি রামায়ণ কিষ্কিন্ধা কাণ্ড ৩।২৮ 

৩১। ঋচো যজুংষি সামানি তথৈবাথবর্ণানি বৈ। 
বিষ্ণু পুরাণ ১।২২।৮৩
৩২। ঋগ্বেদস্ত্বং যজুর্বেদঃসামবেদস্ত্বথর্বণঃ।
বিষ্ণু পুরাণ ৫।১।৩৭
৩৩। ত্রয়ী বিদ্যামবেক্ষেত বেদেষুক্তামথাঙ্গতঃ । ঋক্সামবর্ণক্ষরতো যজুষোঽথর্বণস্তথা ।
মহাভারত শান্তিপর্ব ২৩৫।১ 
৩৪। ঋগ্বেদঃ সামবেদশ্চ যজুর্বেদোঽপ্যথর্বণঃ। 
মহাভারত বনপর্ব ১৮৭।১৪
৩৫। ঋগ্বেদঃ সামবেদশ্চ যজুর্বেদশ্চ পাণ্ডব । 
অথর্ববেদশ্চ তথা পর্বাণি চ বিশাং পতে ॥
মহাভারত সভাপর্ব ১১।২৩
৩৬। যজ্ঞা বেদাশ্চ চত্বারঃ সর্বমেতৌ মম দ্বিজ ॥
মহাভারত বনপর্ব ২১৭[২১৫]।২২
৩৭। যো বিদ্যাচ্চতুরো বেদান্সাঙ্গোপনিষদো দ্বিজঃ ।
পদ্মপুরাণ ৫।২।৫০
৩৮। মন্ত্রাশ্চতুর্বিধা জ্ঞেয়া ঋগ্বেদাদিগিরোদিতাঃ । 
বৃহদারণ্যকবার্তিকসার ২।৪
৩৯। ঋগ্যজুঃ সামরূপেণ মন্ত্রো বেদচতুষ্টয়ে । 
ষড়্গুরুশিষ্যকৃত সর্বানুক্রমণীভূমিকা
৪০। ঋগ্বেদস্ত্বং যজুর্বেদঃ সামবেদস্ত্বথর্বণঃ । 
ব্রহ্মবৈবর্ত পুরাণ প্রকৃতি খণ্ড ১৪।৬৪ 

অতএব বেদ যে চারটিই তা দ্ব্যর্থহীনভাবে প্রমাণিত৷ এখানে প্রমাণসমুদ্র থেকে সামান্য কিছু বিন্দু উদ্ধৃত করা হয়েছে যার মধ্যে বেদাঙ্গাদির প্রমাণ সর্বমান্য । আশা করি স্বাধ্যায়ী পাঠকগণ সহজেই তাৎপর্য উপলব্ধি করতে পেরেছেন । 

অলমিতি । 

🖋️ 

বাংলাদেশ অগ্নিবীর 
সত্য প্রকাশে নির্ভীক সৈনিক